Wednesday, February 2, 2011

1st day (Jumaat – 28/1/2011)



Lebih kurang pukul 8 pagi tadi aku bangun, macam biasa lepas siap2 mandi semua aku terus bukak laptop nak online, baca berita etc. Adoii.. still xda internet dari malam semalam. Aku pun capai fon try online via blackberry data plan. Tak boleh jugak. Actually mmg dah agak internet akan di sekat berikutan demonstrasi besar besaran kat mesir ni. Then tak apa lah at least coverage fon ada pun okay. Xda lah terasa terputus hubungan dgn dunia luar sangat.

Pagi ni aku ada hal sikit. Aku kena pergi ke train station nak ambil sorang kawan brnama A. Dia nak datang survey2 tempat pelancongan kat sini, so dalam pukul 11.30 gitu aku dan Apek (my friend) pun turun rumah nak gi ke train station. Cuaca harini agak dingin sikit. Dekat bus stop macam biasa ada dua tiga bijik truck polis (ala-ala FRU kt Malaysia) tengah berjaga kawal keadaan. So kitorang pun amik bus (kt sini panggil tremco, dia van tapi amik penumpang macam bas) dan terus ke train station.

Dalam tremco, aku suruh Apek call kawan kitorang yg A tu, nak tanya dia dah sampai ke belum. Dia try call skali kata no network coverage. Aku pun cakap dalam hati “Ah.. sudah. Tak kan la line fon pun kene block?”. Aku kluarkan henfon dari poket tengok-tengok memang tak ade line la pulak. Allah, cemana ni? Nak amik orang kat station tapi tak tau die dah sampai ke belum. Nak call pulak, line kene block! Fuh nasib baik aku sempat text my parents dan juga ehem-ehem masa ada line sebelum keluar rumah tadi..

Sampai-sampai kt train station, aku dgn Apek terus masuk dalam cari-cari kalau dia dah sampai. Cari punye cari tak jumpa. Kitorang pun tunggu la sampai azan zohor, then solat jumaat kejap kat masjid berdekatan, lepastu tunggu lagi. Dekat tiga jam jugak menunggu tapi tak nampak pun batang hidung brader A ni. Alamak cemane nih dah la nak call tak boleh. Sampai bila nak tunggu? Aku pun tanya pekerja yang jaga kat situ dia kata train yang A naik tu maybe dah sampai lebih awal.

Aku pun fikir, boleh jadi salah station kot sebab kat sini ada dua station ketapi utama. So aku ajak Apek pegi ke station satu lagi. Cari-cari A kat situ pulak. Pun tak jumpa. Jadi kami buat kesimpulan mungkin dia dah pergi tempat lain dulu kot sebelum kami sampai. Dan mungkin dia ikut kawan-kawan dia yg datang sekali (dia datang dgn member, tapi yang nk duduk dengan aku A sorg aje).

So aku dgn Apek pun bincang-bincang sikit, tengok fon still takda line, kitorang pun nak balik la. Jalan harini lengang dan tak banyak kereta lalu lalang. Aku agak hairan mulanya tapi fikir-fikir balik maybe sebab cuti kot so semua orang tidur kt rumah masing-masing ke. Mula-mula kitorang tunggu tremco tapi sebab takda sebijik pun yang lalu, jadi kitorang pun tahan teksi aje lah.

Dalam teksi tu ada sorang penumpang lain orang arab lah tapi. Dia sembang-sembang dgn driver pasal isu demonstrasi yang berlaku kat mesir lately ini. Dari perbualan diorang, aku dapat tahu yang sekarang ni keadaan agak kucar kacir di sini, hampir semua kawasan ada tunjuk perasaan. Mungkin sebab itu lah smua line internet dan fon seluruh mesir disekat. Sebab kononya tak nak bagi orang ramai contact each other untuk plan for demonstration atau rusuhan.

On the way nak balik rumah, teksi yang kami naik tu tak ikut jalan biasa. Entah jalan mana dia lalu aku pun tak tahu sebab banyak sangat jalan di block. Sikit-sikit belok kanan pastu belok kiri pulak. Tak pe lah yang penting selamat sampai. Dalam 30minit lebih kurang, kami pun sampai. Tapi teksi tu tak masuk sampai dalam sebab tengah-tengah jalan depan kawasan rumah aku tu ada orang ramai berkumpul dan ada sebijik truck polis tersadai. Aku tengok habis hancur dah truck polis tu dipukul dengan kayu dn dibaling dengan batu-batu besar.

Aku pun turun teksi, pastu ajak Apek gi tengok what happen kan. Kitorang pun dengan bataknye pergi dekat orang yang ramai-ramai lepastu tengok memang kecoh gila la kat situ. Ala biasa la rusuhan mesti lah kecoh. Orang ramai gila menjahanamkan truck polis tu. Ada yang pecahkan cermin, baling batu, kopak pintu, cabut stereng bagai sume. Ya Rabbi, masa tu aku cam exited sikit. Macam best lah pulak tengok rusuhan camni. Cool gila weh rusuhan depan rumah.. I was… “AWESOME……”

Tak lama pastu Apek ajak aku balik, sebab rasanya keadaan makin teruk, pasal diorang dah mula nyalakan api kat truck polis dan orang makin ramai datang berlari2 sana sini. Aku pun tak faham kenapa diorang lari-lari nak gi mana? Ke memang demonstrasi kene main lari-lari ke? Wuih, nak kene kuat stamina lah kalau macam ni. Tapi aku taknak balik lagi sebab nak tengok what is going on next.

Kitorang pun tunggu kejap dan tengok dari jauh. Sekali der, memang diorang bakar betul-betul truck polis tu wa cakap lu. Memang awesome gila tengok live depan mata orang main bakar-bakar truck polis. Asap hitam tebal, api menjulang-julang ke langit. Orang jerit-jerit. Korang penah ke tengok? Aku pun apa lagi, tiba-tiba jadi lagi eksaited. So kitorang pun follow ramai-ramai tu entah pergi mana ntah. Tapi rasanya macam menuju ke arah polis office. “tak ape,kita ikut dari jauh je lah” kata aku pada Apek.

Masa kami berjalan ke arah polis office, orang datang makin ramai. Dari jauh dah nampak orang taruk tangga kat pejabat polis dan masuk melalui tingkap tingkat atas. Aku nk pegi dekat2 pun tak berani. Ye la kot ada FRU tengah ke kat depan tu mana la nak tau kan. From here aku nampak jugak banyak kertas2 dan dokumen dari pejabat polis tu melayang2 keluar melalui tingkap.

Mulanya cuak la jugak tengok keadaan yg agak ganas macamtu kan. Wei, diorang cuba nak pecah masuk pejabat polis tu tak cukup ganas ke? Tapi aku dgn Apek berani kan diri, kitorang nak tengok lagi dekat apa yg tgh berlaku. Kitorang pun lalu celah-celah orang ramai, sampai la agak dekat dalam 100meter dari polis office, baru lah kami dapat tgk situasi yang lagi ganas. Rupa-rupanya diorang semua dah tawan polis office tu. Ganas tak ganas weh, bukan setakan tawan, semua banduan yang kat dalam tu pun diorang lepas kan. Adeh.. kenapa ko lepaskan ngok?

Dalam kelam kabut tu, aku tak sempat nk rakam video. Sebab ye lah bayangkan lah situasi ni memang tak pernah aku alami. Rusuhan secara besar besaran. Daripada perbualan pak arab sebelah aku, aku dapat tahu yang rupanya bukan sebijik ni aje pejabat polis di tawan, tapi hampir semua pejabat polis kat bandar ni dah ditawan, dan ada yang di bakar sampai rentung. Lepas solat jumaat tadi diorang mulakan demonstrasi secara besar besaran di seluruh kawasan. Memang tak dapat nak sebut lah cemana ganas gilanya diorang ni bila dah mengamuk.

Tak lama pastu, aku dah nampak asap berkepul-kepul keluar dari pejabat polis ni. Mak aih, dah start nyala api. Makin kecoh la jadinya dengan orang baling batu, dan ramai juga yang ambil kesempatan memecah masuk bilik kebal dan menyonglap semua senjata-senjata dari dalam tu bawak lari. Bayang lah gelabah tak gelabahnye orang ramai bila tengok ada yang bawak lari rifle, AK-47, pedang-pedang, parang, pistol, kira smua jenis senjata lah. Aku pun gelabah la jugak. Tak tipu cakap der nampak depan mata orang bawak AK-47 naik motor.

Masa kecoh tu aku lari menyorok belakang rumah janakuasa elektrik. Bila dah agak tak kecoh sangat aku pun keluar balik ke depan (rasa macam guineapig pulak kejap2 nyorok kejap2 keluar). Tapi kalini aku keluar agak depan sikit sebab aku nampak macam ade benda terbakar api besar. So aku pun dgn Apek masuk lagi celah orang ramai mnuju ke depan. Sampai kat depan sekali lagi ternganga. Empat biji truck polis kena bakar. EMPAT bijik weh, bukan empat helai (aku cakap dalam hati “awesome….”). Masa tu aku doa je la moga tak da pape yg buruk berlaku kat kitorang da terus tarik tangan Apek balik. Sebab nampaknya keadaan makin tak terkawal. Kitorang pun lari lari balik umah.

---- Bersambung----

5 comments: