Wednesday, February 2, 2011

2nd day (sabtu 29/1/2011) - Part II

Pejabat Polis montaza pun kena bakar

Dekat pusat bandar tu kami nampak demonstrasi dah start. Tapi dalam keadaan terkawal la sebab askar lengkap bersenjata semua kawal siap. Kami pun hanya duduk dari jauh je, tangkap-tangkap gambar. Malas lah nak libatkan diri sekali sebab takut jugak kene tangkap ke ape ke kan dah.. Sapa susah? Mereka dan keluarga mereka… kitorang just tangkap2 gambar aje la dari jauh. Pastu dengar diorang laungkan ramai2 “Rakyat mahukan presiden turun!”. Pastu ada lah lagi apa entah diorang jerit2 tak dengar sangat sebab agak jauh.

askar berkawal - aku pun tak tau kenapa asik nak tangkap gambar tank aje (-__-')

Lebih kurang pukul 5:45 petang macamtu azan maghrib berkumandang, dan kami pun solat maghrib ramai-ramai. Ramai weh sampai jalan raya penuh orang semayang jemaah. Lepas solat, dalam pukul 6, kitorang pun cari tremco nak balik.. Sekaalii.. takde tremco daa. Pukul 6 smua transportation dah stop. Teksi-teksi pun semua penuh. Lama jugak la kitorang tunggu tahan teksi semua tak dapat. Ya Rabbi gelabah jugak aku time tu. Ye lah, tersekat tengah2 demonstrasi tak tau nak pergi mana. Nak balik takda transport.

Aku dengan Apek pun pegi ke restoran terdekat beli burger buat makan malam. Tiba-tiba berlaku sedikit kekocahan tengah2 himpunan yang ramai tadi. Ada sorang menjerit “sapa yang dari daerah sekian sekian tolong balik sebab perompak dan penyamun tengah buat kecoh rompak rumah2 orang kat sana!”. Masa tu aku dengar ada orang kena bunuh, kena kelar lah macam2 lagi. Cuak jugak dibuatnya (tapi sikit je.. kental beb! Haha).

Lepas makan aku ajak Apek ikut je perhimpunan demonstrasi tu sekali ramai-ramai. Sebab aku nampak diorang buat secara aman, just perarakan pusing bandar sambil laung2kan slogan benci kerajaan, tak ada yang merusuh dan tak berlaku keganasan. Terpaksa follow beb. Sebab aku rasa ni kaedah yang agak selamat lah walaupun ada risiko. Tapi lagi baik ikut jalan ramai2 dari tunggu tempat yang takda orang berdua. Kenderaan balik belum tentu dapat. Silap-silap kot penyamun datang, tak ke naya?

Masa dalam demonstrasi tu, aku dgn Apek pun semangat jugak. Jerit2 ikut diorang cakap. “Hosni Mubarak turun!”.. “kami mahukan perubahan!”.. “ kerajaan zalim!” dan macam-macam lagi lah diorang laungkan. Semangat weh, berkobar-kobar angkat2 tangan sume. Sampai berderau2 darah ni wa cakap lu. Air liur pun bersembur-sembur ha..Awesome..

kereta kebal lalu

Kami follow je perarakan tu jalan ke mana entah. Sampai kat satu kawasan tu berlaku lagi kekecohan, ada orang yang tepi tepi jalan ni lari lari jerit “sapa yang dari daerah sekian-sekian tolong balik jaga kawasan korang. Sebab rusuhan dan peperangan antara orang yang lepas dari penjara dgn orang tempatan tgh berlaku”.

Haa kali ni aku cuak banyak sebab dia ada mention daerah tempat kami tinggal. Adoi la mula terpikir takut jugak kalau rumah kena rompak, dah la banyak barang berharga tinggal kat dalam. Dengan passport lagi, dokumen2 peribadi semua. Gabra jugak sekejap. Tapi ketua demonstrasi tu kata “semua jangan panic, tenang. Kita teruskan rapat umum ini. inshaAllah kat tempat kalian dah ramai dah yang kawal, ramai lagi yang jaga. Kita jangan berpecah, teruskan demonstrasi,”. So demonstrasi pun di teruskan dan kami pun ikut je diorang berarak. Kali ni kitorang jalan kat tengah2 perarakan tu. Ye la cuak jugak duduk tepi tepi kang kalau apa2 jadi kena serang ke apa ke, yang tepi tepi la kene dulu ye tak?

Sampai isha’, semua berenti sekejap memberi penghormatan pada azan yang dilaungkan oleh ketua demonstrasi tu, kemudian sambung balik berarak sampai lah ke hujung jalan besar. Masa tengah berjalan tu ada la sekali sekala berlaku kecoh2 sikit sebab ada pihak-pihak yang cuba leraikan demonstrasi, ada yang suruh balik rumah masing2 sebab katanya beberapa kawasan ada rumah yang dah mula kena rompak, sapa yang halang kena bunuh, bergaduh, perang2 kecil. Tapi ketua demonstrasi tu suruh semua rileks, Allah bersama kita.

Setelah jauh jugak bejalan entah berapa KM entah sampai kat hujung jalan besar, semua berkumpul dan solat isha’ secara Jemaah. Buat dua round solat sebab Jemaah ramai sangat. Habis solat Jemaah, semua orang bersurai. Masa nak bersurai tu, ketua demonstrasi bahagi-bahagi kan kumpulan ikut kawasan tempat tinggal masing-masing. Supaya semua bergerak dalam bentuk kumpulan takda yang jalan sorang2. Aku dengan Apek masa tu cari-cari jugak sapa yang nak balik selkai ke kawasan kitorang tinggal. Cari2 tak jumpa. Maybe diorang dah jalan dulu ke, or memang takde ke aku pun tak tahu. Kitorang pun ambil keputusan nak tahan taxi je lah selamat sikit. Sebab jauh jugak rumah kitorang ada la dalam lebih kurang 7 - 10KM dari tempat ni.

orang ramai bersurai


Tunggu punya tunggu, taxi macam biasa semua penuh, dan yang kosong tak nak berenti sebab takut. Kitorang pun decided pergi tempat train nak tahan train balik. Actually naik train lagi bahaya sebab ye la, akan lalu station2 yang kite pun tak tau ada apa kat depan. Kot ada penyamun ke ape ke kan. Ye lah, polis semua tengah takda, penjenayah pun bebas la buat ikut suka dia. Tapi takpe la redah je la nak buat cemana kan, xde pilihan. Kami pun pergi la ke tempat train. Lama jugak tunggu train tak sampai-sampai. Masa tengah tunggu tu orang ramai sibuk cerita tentang rusuhan, rompakan, pembunuhan yang berlaku. Di khabar kan hari ini tidak lebih dari 30 orang mati dalam huru hara yang berlaku tu.

“Aishh.. mana train tak sampai2 lagi ni?”, kata aku didalam hati. Aku pun tanya2 pak arab sekeliling, bila train nak sampai. Diorang pun tak tahu. Last2, aku follow beberapa orang pak arab pergi ke pejabat train kat station tu tanya pegawai yang jaga. Rupa-rupanya memang takda train. Dia kata train ada, tapi orang yang nk bawak train tu takda. Rusuhan punya pasal, semua driver takut pakat lari balik rumah masing2. Aku pun masa tu lagi lah piker alamak macamane nak balik nih, tak kan takde transport langsung? Masa tu rasanya naaak aje aku offer diri jadik driver ketapi. Tapi aku pun tak reti cemana nak bawak ketapi? Gear die manual ke auto? Have no idea at all. Kang aku bawak tibe2 sampai kat Sudan kang haha..

Lepastu aku pun ajak Apek keluar balik ke jalan besar tempat kitorang tunggu teksi tadi, doa-doa pada Allah mudahan ada la teksi. Takda teksi pun kot-kot la ada kereta mana-mana yang lalu ke baik hati nak bagi kitorang tumpang kan. Aku pun tanya orang ramai, mereka semua senasib macam kami tunggu transport nak balik tak dapat-dapat. Tapi diorang kata tunggu aje lah kan kot –kot ada. Masa tu aku dah tak feel awesome sangat. Risau je yang lebih sebab ye lah fikir rumah selamat ke tidak, ni nak balik ni dalam perjalanan ada apa-apa ke tidak. Phone aku ringing, seseorang call, kitorang pun sembang2 kejap, aku ngadu la kat seseorang kan. Alhamdulillah aku dapat semangat balik. Thanx seseorang.. ={D


--- Bersambung lagi---


4 comments: